Selasa, 5 Januari 2010

SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT

JPA
21/12/2009


Pekeliling perkhidmatan ini bertujuan memaklumkan keputusan kerajaan mengenai perubahan skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17, N22, N32yang telah dilaksanakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2007 kepadaskim perkhidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat Gred N17, N22,N27/28, N32, N36.
Untuk keterangan lanjut sila (klik disini)

CUEPACS GALAK PETUGAS RENDAH KERJA SAMPINGAN

Berita Harian
Oleh S Anand Kumar
anand@bharian.com.my
31/12/2009


KUALA LUMPUR: Cuepacs meminta kakitangan awam yang dikategorikan berpendapatan rendah melakukan kerja sampingan untuk menambah pendapatan terutama bagi menampung perbelanjaan kelengkapan persekolahan anak mereka.
Presidennya, Omar Osman bagaimanapun, berkata kesatuan itu yakin kerajaan akan memberi peruntukan tambahan sebanyak RM500 kepada anggota sektor awam bagi menggantikan bonus sebelum hujung bulan depan.

Beliau mendakwa, pihaknya menerima banyak aduan daripada hampir 860,000 ahli seluruh negara berhubung segelintir peniaga mengambil kesempatan mengenakan harga yang tinggi untuk pakaian seragam sekolah dan peralatan persekolahan.
“Setiap kali Cuepacs mengadakan pertemuan bersama ahli diseluruh negara, soalan pertama yang mereka tanya kita ialah bilakah peruntukan tambahan RM500 itu akan diberikan kerajaan.
“Tujuan Cuepacs meminta kakitangan awam itu untuk bekerja sampingan kerana segelintirnya adalah golongan berpendapatan rendah. Kami faham menjelang pembukaan sekolah ini mereka perlu berbelanja lebih membeli barangan persekolahan untuk anak-anak mereka.
“Cuepacs menyarankan antara kerja sampingan yang boleh dilakukan ialah memandu teksi dan berniaga secara kecil-kecilan di pasar pagi atau pasar malam.

“Kami bukannya mendesak kerajaan tetapi amat berharap demi kakitangan awam berpendapatan rendah kerajaan akan meluluskan peruntukan tambahan RM500 untuk meringan beban kewangan mereka,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Sementara itu, Omar berkata, pihaknya juga amat berharap kakitangan awam berstatus kontrak di bawah kerajaan negeri tidak akan ditamatkan perkhidmatan mereka akhir tahun ini.

“Boleh dikatakan setiap hari Cuepacs menerima panggilan daripada pekerja kontrak ini memohon kami merayu kepada Datuk Seri Najib Razak supaya membantu mereka. Ada yang sudah berkhidmat hampir 20 tahun dan berpendapatan purata sekitar RM1,500 sebulan,” katanya.

Tiada ulasan: