Jumaat, 6 November 2009

BONUS PERMINTAAN KONGRES


Berita Harian
Oleh Nor Fazlina Abdul Rahim
nfazlina@bharian.com.my
6/11/2009





KUALA LUMPUR: Presiden Cuepacs, Omar Osman, mendakwa tindakannya yang meminta bonus dua bulan membabitkan 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam adalah suara kongres bukan permintaan individu sehingga dilabelkan salah dari segi moral. Pada masa sama, beliau memahami kesulitan masalah ekonomi negara yang tidak stabil, namun itu hanyalah permintaan yang dilakukan mewakili kongres, bukannya mendesak atau perbuatan melampau untuk mendapatkan bonus berkenaan. Katanya, beliau terima dan hormati teguran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, namun sedikit kecewa kerana permintaan Cuepacs itu dilabelkan salah dari segi moral.
“Perlu faham, bonus itu hanya permintaan bagi menyuarakan hasil mesyuarat kongres pada semua peringkat termasuk Sabah dan Sarawak, kalau tak mahu bagi, Cuepacs tak mengamuk. “Bukannya kita desak kerajaan sehingga perlu menunaikan bonus dua bulan itu. Apabila kerajaan mengumumkan RM500 untuk semua kakitangan dan bekas pesara awam, Cuepacs ingat ada imbuhan susulan daripada bajet yang dibentangkan,” katanya. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri tindakan Cuepacs menuntut dua bulan bonus untuk 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam ketika keadaan ekonomi negara belum pulih sepenuhnya adalah salah dari segi moral.
Omar berkata, kerajaan tidak sepatutnya membandingkan kakitangan awam dengan swasta dari segi kemudahan termasuk bonus tahunan kerana ia mempunyai jarak yang luas. “Setiap tahun kakitangan swasta memperoleh bonus yang banyak dan Cuepacs hanya meminta bonus dua bulan gaji. “Permintaan itu dibuat oleh saya selaku presiden bagi memperjuangkan hak kakitangan awam dan tidak pernah terfikir untuk memperoleh populariti di kalangan penjawat awam,” katanya. Beliau berkata, apa yang dilakukan itu mengikut landasan betul dan menganggap tidak salah sekiranya setiap persatuan yang ada membuat permintaan terhadap pihakkerajaan.
“Saya meminta pada landasan yang betul, saya pun tidak faham maksud Perdana Menteri yang menganggap permintaan saya adalah salah dari segi moral. “Namun, sebagai seorang presiden yang sudah bersama Cuepacs sejak 35 tahun lalu, teguran itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus memperjuangkan hak kakitangan awam pada masa akan datang. “Paling penting, sebagai kakitangan yang paling dekat dengan kerajaan, mereka wajar memperoleh kemudahan yang sepatutnya,” katanya.

CUEPACS AKUR ISU BONUS DUA BULAN

Berita Harian
Oleh Nor Fazlina Abdul
6/11/2009







Tuntutan imbuhan keputusan kongresKUALA LUMPUR: Presiden Cuepacs, Omar Osman, mendakwa tindakannya yang meminta bonus dua bulan membabitkan 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam adalah suara kongres bukan permintaan individu sehingga dilabelkan salah dari segi moral. Pada masa sama, beliau memahami kesulitan masalah ekonomi negara yang tidak stabil, namun itu hanyalah permintaan yang dilakukan mewakili kongres, bukannya mendesak atau perbuatan melampau untuk mendapatkan bonus berkenaan.
Katanya, beliau terima dan hormati teguran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, namun sedikit kecewa kerana permintaan Cuepacs itu dilabelkan salah dari segi moral. “Perlu faham, bonus itu hanya permintaan bagi menyuarakan hasil mesyuarat kongres pada semua peringkat termasuk Sabah dan Sarawak, kalau tak mahu bagi, Cuepacs tak mengamuk. “Bukannya kita desak kerajaan sehingga perlu menunaikan bonus dua bulan itu. Apabila kerajaan mengumumkan RM500 untuk semua kakitangan dan bekas pesara awam, Cuepacs ingat ada imbuhan susulan daripada bajet yang dibentangkan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri tindakan Cuepacs menuntut dua bulan bonus untuk 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam ketika keadaan ekonomi negara belum pulih sepenuhnya adalah salah dari segi moral. Omar berkata, kerajaan tidak sepatutnya membandingkan kakitangan awam dengan swasta dari segi kemudahan termasuk bonus tahunan kerana ia mempunyai jarak yang luas. “Setiap tahun kakitangan swasta memperoleh bonus yang banyak dan Cuepacs hanya meminta bonus dua bulan gaji. Selaku presiden bagi memperjuangkan hak kakitangan awam dan tidak pernah terfikir untuk memperoleh populariti di kalangan penjawat awam,” katanya.

Khamis, 2009 November 05

PM: MORALLY WRONG FOR CUEPACS TO ASK FOR BONUS NOW

The Star
5/11/2009





Watch the video

KUALA LUMPUR: Hopes of getting a year-end bonus for civil servants were dashed as the Prime Minister is of the view that it is morally wrong for Cuepacs to make such a request when the Government is making efforts to ride out of the global economic crisis.

Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak said that while it was a popular move for Cuepacs president to continue to pressure the Government for a two-month bonus for the 1.2 million civil servants, it was not the right time to make such a demand.

“It is morally wrong for Cuepacs to ask for bonus during these difficult times,” he said at a business luncheon forum at the Bankers’ Club here yesterday.

In a meeting last week, the congress members endorsed a two-month bonus demand and wanted its leaders to meet with the Prime Minister soon.

There was no mention of bonus for civil servants in Budget 2010. Last year, the Government gave a one-month bonus with a minimum of RM1,000.

Najib said the Government had decided to introduce a reward system for civil servants instead to motivate those who performed well.

Najib pointed out that Malaysia must review its subsidies that artificially distort the marketplace.

He said the nation spent over RM20bil maintaining price controls over a wide range of products including bread and sugar.

MORALLY WRONG TO ASK FOR BINUS - NAJIB

Bernama
5/11/2009





KUALA LUMPUR Nov 4 –- It is morally wrong to ask for bonus as the country is still struggling to sail out of the economic downturn and people in the private sector are being retrenched, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said today.
“ It”s morally wrong to ask for bonus when the economy has not recovered. I keep telling Cuepacs (president Omar Osman) that it cannot be just like a trade union, shout for bonus every time (there is budget) because you want to (remain) popular among your members,” he said.
Cuepacs, the umbrella body for public sector unions, is pushing the Government for a two-month bonus for the 1.2 million civil servants in the country.
” In the private sector, the people are getting retrenched and it doesn’t happen in the government service.
” However, that did not mean excellent workers cannot be rewarded, but unfortunately such a system was not in place.
- BERNAMA

SAMBUT BAIK PROGRAM BEKERJA DARI RUMAH

Bernama
5/11/2009




KUALA LUMPUR 4 Nov. - Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan akan memanjangkan program amalan bekerja dari rumah untuk penjawat awam bagi bidang-bidang kerja tertentu, sekiranya program yang dirintis Kementerian Kerja Raya itu didapati berjaya menampilkan hasil yang positif.
Presidennya, Omar Osman berkata, program seumpama itu dilihat dapat mengurangkan tekanan dan boleh menghasilkan produktiviti lebih baik.
Katanya, selain itu, ia dapat mengurangkan masalah ruang tempat meletak kenderaan yang sering berlaku di pejabat-pejabat jabatan dan agensi kerajaan.
"Ia merupakan cara paling selamat bagi mereka untuk menghilangkan tekanan yang mungkin berlaku di tempat kerja, dan yang pasti mereka boleh dihubungi pada bila-bila masa di rumah," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Sehubungan itu, beliau menyambut baik langkah Kementerian Kerja Raya menjadikan 35 pelukis pelan Jabatan Kerja Raya (JKR) sebagai perintis program amalan bekerja dari rumah mula 1 Januari ini seperti yang diumumkan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor hari ini.
"Ini adalah satu langkah yang bijak dan bagi CUEPACS, ini merupakan satu percubaan di peringkat agensi. Jika hasilnya positif, CUEPACS akan meminta supaya ia dipanjangkan ke kementerian lain terutama di kalangan penjawat awam wanita," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan: