Isnin, 23 November 2009

"Tan Sri Mohd Sidek b. Hassan"

From: "Tan Sri Mohd Sidek b. Hassan"

Date: Sun, 22 Nov 2009 12:34:55 +0800

To: Datin Madinah binti Mohamad; Dato' Abdul JabarB. Che Nai; Dato' Abu Bakar bin Abdullah; Dato' Ahmad bin Kabit; Dato' AhmadPhesal bin Talib; Dato' Ahmad Zamzamin bin Hashim; Dato' Dr Ali bin Hamsa; Dato' DrHalim bin Man; Dato' Dr Ong Hong Peng; Dato' Kamaruddin Siaraf; Dato' Mohd Mokhtar bin Ismail; Dato' Mohd Salleh BinMahmud; Dato' Mohd Yasin bin Mohd Salleh; Dato' Noriyah binti Ahmad; Dato'R. Segarajah; Dato' Sri Dr Mohd Nasir bin Mohd Ashraf; Dato' Sri Mahmood bin Adam; Dato' Sri Prof Ir Dr Judin Abdul Karim; Dato' Zainol bin Othman; Dato'Zakaria Bin Bahari; Dato' Zoal Azha bin Yusof; Datuk Dr Zulkefli bin A. Hassan; Datuk Mohd Zain Mohd Dom; Datuk Normah Binti Md Yusof; Datuk Shukry bin Mohd Salleh; Datuk Thomas George; Datuk Wira Ismail Salleh; Jeneral Tan Sri Dato' Sri Azizan bin Ariffin; Tan Sri Abdul Gani Patail; Tan Sri AbdulRahman bin Mamat; Tan Sri Dato' Hj Alimuddin bin Hj MohdDom; Tan Sri Dato' Setia Hj Ambrin bin Buang; Tan Sri Datuk Dr Hj Mohd Ismail bin Merican; Tan Sri Datuk Dr Zulkurnain bin Haji Awang; Tan Sri Dr Wan Abd Aziz bin Wan Abdullah; Tan Sri Faizah Mohd Tahir; Tan Sri Ismail bin Adam; Tan Sri Mazidah binti AbdulMajid; Tan Sri Musa bin Haji Hassan; Tan Sri Rastam bin Mohd Isa

Subject: FW: [KSN Web Feedback] - Kakitangan Prihatin

Strength of Character! That is important. Why do we have to do this? Do we have to look behind everyone’s shoulder all the times?

But..

(SIDEK HASSAN)

22 November 2009

From: Kakitangan Prihatin [mailto:prince_melewar@yahoo.com]
Sent: Sunday, November 22, 2009 11:46 AM
To: Tan Sri Mohd Sidek b. Hassan
Subject: [KSN Web Feedback] - Kakitangan Prihatin

Dear Administrator,
There is a new commment received from KSN website

From: Kakitangan Prihatin
Telephone: -
Fax: -
Email: prince_melewar@yahoo.com
IP Address: 203.217.176.32
Hostname: 203.217.176.32
Referer: http://www.pmo.gov.my/ksn/?frontpage/feedback/form
Comment/Suggestion:

Assalamualaikum Y.Bhg Tan Sri

Saya adalah salah seorang daripada kakitangan awam yang sedang berkhidmat di Putrajaya kini. Untuk pengetahuan Y.Bhg. Tan Sri, baru-baru ini pihak JPA ada melakukan pemantauan atau lebih dikenali dengan operasi Flying Squad yang bertujuan untuk menangkap mana-mana pegawai atau kakitangan awam yang berada di premis-premis luar atau di kafeteria pada waktu pejabat.

Di sini saya ingin membangkitkan mengapa perlu dilakukan pada hari bekerja seperti biasa iaitu hari Khamis. Pada pandangan saya mungkin penjawat awam terutama lelaki lebih mudah dikenali pada hari berkenaan kerana mana ada kakitangan swasta memakai pakaian batik pada hari Khamis bukan? Persoalannya kini, adakah ianya hanya pada hari khamis sahaja?

Saya ingin memberikan cadangan agar dilakukan operasi sedemikian rupa dengan kadar yang kerap dan pihak Y.Bhg. Tan Sri boleh mencadangkan operasi ini dibuat pada hari Isnin (23.11.2009) kerana hari tersebut adalah hari semua penjawat awam menerima gaji masing-masing kerana setelah hampir 2 bulan mereka menahan 'sesak nafas' kerana gaji masih belum masuk lagi selepas kali terakhir gaji kakitangan adalah pada awal Oktober lepas. Ini kerana apa yang saya lihat trend penjawat awam akan lebih banyak keluar awal pada hari pertama gaji diterima untuk membeli barang-barang keperluan rumah, membayar hutang-hutang sedia ada. Sudah pastilah dengan karnival Year End Sale (Y.E.S) yang baru bermula mulai 21.11.2009 sehingga 3.1.2010 akan menarik perhatian penjawat awam untuk berniat keluar lebih awal kerana tarikan promosi yang diadakan. Percayalah Y.Bhg. Tan Sri, fenomena ini boleh dilihat pada esok hari (23.11.2009) dan sudah pastilah mereka-mereka ini akan keluar dari pasar ray a dengan barang penuh di troli dan muka penuh keceriaan kerana berjaya keluar awal dari masa pejabat. Saya tidak hairan jika ada penjawat awam yang akan keluar seawal 10.00 pagi sedangkan kebanyakan pasar raya akan dibuka pada pukul 10.30 pagi semata-mata untuk ke ATM bagi mengeluarkan gaji mereka. Sehubungan dengan itu, selaras dengan Prinsip 1 Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan saya berharap agar tindakan segera dapat diambil ke atas penjawat awam ini kerana mereka sanggup meninggalkan tugas demi kepentingan peribadi dan adakah ini yang telah mereka janji dalam Perjanjian Aku Janji yang ditandatangani?

Y.Bhg. Tan Sri fikirkanlah demi kemajuan negara dan janganlah kerana nila setitik ini akan rosak susu sebelanga. Demi perkhidmatan awam, saya berharap agar tindakan segera dapat dilakukan agar membendung gejala seperti ini daripada terus berulang di masa akan datang dan sebagai peringatan di masa akan datang. Demi kepentingan perkhidmatan awam yang lebih berkualiti saya berharap tindakan tegas dapat diambil kepada mana-mana penjawat awam yang didapati melanggar Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 kerana mereka boleh disifatkan sebagai Ingkar Perintah atau Berkelakuan dengan apa-apa cara yang boleh ditafsirkan sebagai Ingkar Perintah.

Sekian, terima kasih.




Thank You

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tidak sewajarnya penjawat awam buat macam ni...tunggu le lepas kerja baru pergi shoping...